tiistai 24. helmikuuta 2015

Pientä tunnustelua

Eilen alkoi elämä voittaa, ja tänään uskaltauduin tunnustelemaan, miltä juokseminen reilun viikon tauon ja flunssan jälkeen maistuu. Olin yliarvioinut plussakelien ja sateen vaikutuksen, ja vedin jalkaani tavalliset juoksuaddut icebugien sijaan. Ihan hyvinhän niillä pääsi teillä, mutta pururadalle meno oli virhe.

Pääskyvuoren pururata oli lähes kokonaan jään ja pehmeän liukkaan lumen peitossa, ja juostuani reittiä noin puoliväliin oli pakko hankkiutua pois metsästä. Alamäki Kohmontielle olikin sitten pelkkää liukumista, joten oli viisasta tulla liukuradalta pois, ennen seuraavaa sairauslomaa.

Jalat tuntuivat ihan vetreiltä, vähän ehkä enemmän hengästyin alussa kuin yleensä, ja taas aloitin lenkin liian nopeasti. Ensimmäisen kilometrin keskinopeus oli 5:33 min/km, kolmannella kilometrillä se oli jopa 5:09 min/km. Koko matkan keskinopeudeksi tuli kuitenkin 5:50 min/km, mikä on ihan ok, kun ottaa huomioon, että tarkoitus oli juosta hidas lenkki.

Joudun nyt hieman soveltamaan, kun treeniohjelmasta jäi kaikkiaan neljä juoksua välistä, eikä tänään olisi edes ollut juoksupäivä. Otin ohjelmaan viime perjantain lyhyen ja hitaan lenkin, jonka oli tarkoitus olla 6,44 kilometriä.

Treeni 6/64: 7,39 km / 43:09 min / 5:50 min/km

Oli mahtavaa päästä takaisin treenaamaan, etenkin peruskengillä nastojen sijaan, mutta kyllä tuli muutaman kerran manattua tätä lounaisrannikon pääkallotalvea. Pimeää piennarta pitkin oikaistessani jalka lähti mudassa salakavalasti liukuun, ja seuraavalla askeleella jalan alla oli taas jäätä. Joku ressukka oli käynyt pururadalla luisteluhiihtämässäkin, tuskin hirveästi rentoutuneena.

Tuli tuolla juostessa mieleen, että mukavaa vaihtelua näihin kökkökeleihin tekisivät vauhtikestävyystreenit hallissa. Taidanpa ottaa selvää, milloin Urheiluhallissa on vapaata ja hankkiutua sinne vetämään intervalleja.

Lupaavaa kuitenkin, että juoksukunto ei tuntunut laskeneen ollenkaan, jalat toimivat hyvin ja muutenkin meno tuntui nautinnolliselta. Seuraavaksi onkin vuorossa sitten huominen intervallitreeni, jossa juostaan ensin tuo perus 6,44 kilometriä ja siihen päälle 5x20 s nopeita vetoja, joiden välissä aina parin minuutin palauttelut.

I'm back and it feels great.

Ensiaskeleet, mahtavaa.

Onni on taloudessa asuva kokki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti