perjantai 27. helmikuuta 2015

Uuje, mikä juoksu!

Keskinopeudet kilometreittäin.

Täytyypä sanoa, että tämänpäiväinen treeni jännitti ihan oikeasti, sillä vuorossa oli ensimmäinen kunnon vk-lenkki. Vauhtikestävyyttä en varsinaisesti ole koskaan aikaisemmin kunnolla treenannut, jos lyhytkestoisia intervalleja ei lasketa. Pitkät lenkit olen usein juossut virheellisesti vk-vauhdilla.

Nyt oli siis tarkoitus juosta ensin 1,61 kilometriä hitaasti, sitten 4,82 kilometriä nopeasti ja lopuksi taas 1,61 hitaasti. Osasin kerrankin pitää vauhtini alussa aisoissa, ja kun hidas osuus oli juostu, kiristin roimasti tahtia. Runkeeperin kertojaääni kertoi keskinopeuden viiden minuutin välein koko matkalta, joten en ihan pysynyt kärryillä, mikä todellinen vauhtini oli. Treeniohjelman mukaan nopea vauhti tarkoitti tällä lenkillä 5:23 - 5:29 min/km, mutta loppujen lopuksi alitin tavoitteen melkoisesti. Nopein kilometrini oli 4:58 min/km.

Koko matkalla ensimmäisen 1,61 kilsan keskinopeus oli 6,01 min/km, nopean 4,82 kilsan 5:07 min/km, viimeisen 1,61 kilsan 6:15 min/km ja ekstrakilsan 6:23 min/km. Eli mainiosti meni, tai paljon paremmin kuin kuvittelin!

Mutta oli se rankkaa. On ihan eri asia juosta viisi kilometriä kovaa vauhtia kuin 15 kilometriä jouhevaa, hyvältä tuntuvaa vauhtia. Nyt olin hengästynyt, ylämäet tuntuivat raskailta, ja koko ajan odotin, että milloin tämä loppuu. Oli taivaallista, kun naisääni kertoi, että nyt voin alkaa juosta taas hitaasti. Nopealla osuudella ei juuri muuta ajattele kuin että jaksan vielä, ei tietoakaan mistään ajatusten lennosta tai asioiden miettimisestä.

Olen silti jo nyt huomannut, että suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus tekevät juoksemisesta vielä paljon hauskempaa! Olen joskus aikaisemmin selaillut netistä erilaisia treeniohjelmia, jotka tavoittelevat tiettyä aikaa maratonilla tai puolikkaalla. Mutta ne ovat tuntuneet hankalilta ja työläiltä, kun itse pitäisi suunnitella lenkkikokonaisuudet tai ainakin miettiä niitä enemmän kuin nyt. Nyt kun Runkeeper kertoo minulle, mitä minäkin päivänä kuuluu tehdä ja miten, kaikki tuntuu paljon vaivattomammalta.  Minä vain juoksen ja yritän pysyä annetuissa ohjeissa. 

Tsekkaan huomenna, miten kroppa on palautunut tämänpäiväisestä. Jos tuntuu hyvältä, vedän pitkän huomenna, jos väsyttää, siirrän sen sunnuntaille.

Täytyy vielä sanoa, että ilman musiikkia treenaaminen olisi luultavasti täysin mahdotonta. Mutta säästän aiheen johonkin toiseen kirjoitukseen. Spotify on paras ystäväni, ja tänään kuuntelin Billy Idolia (!!!). Toimi!

Treeni 8/64: 8,79 km / 49:15 min / 5:36 min/km

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti