Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on heinäkuu, 2016.

Treeniviikko 28

Kirjoitellaanpa taas pitkästä aikaa perinteinen treeniviikkokatsaus. Kyseessä on siis viikko 28, joka alkoi palautumalla edeltävän lauantain reilun kympin juoksukisasta Vehmaalla. Olin jo sunnuntaina käynyt puolen tunnin todella leppoisalla palautteluverkalla, jossa huomasin, että jalat eivät olleet lainkaan kipeät, väsyneet vain. Sekin hyöty noista lyhyistä rykäisyistä on, että niistä palautuu nopeasti uusiin haasteisiin.

MA: Kehonpainoharjoitus 15 min
Coretreeni 15 min
TI: PK 4,9 km / 30:11 / 6:11/km / KS 149
Porrastreeni 45 min
Kehonpainotreeni 30 min
PK 3,5 km / 22:35 / 6:29/km / KS 150
KE: Boksihyppyjä x 25
TO: Alku- ja loppuverkka 3 km / 17:50 / KS 145
Vetoja 2,2 km: 200/400/200/400/200/400/200/200
Ajat: 0:42/1:32/0:46/1:34/0:42/1:36/0:46/0:41
Palautukset alussa 4', puolivälistä 5'
PE: Lepo
LA: Kevyt PK 5,5 km / 36:34 / KS 149
SU: Kiihtyvä 13k + 1k verkka / 1:20:45 / 6:17 - 5:04/km + 6:28/km / KS 159 MS 177
Juoksua yht. 33,1 km

Maanantaina otin käyttöön uusimman treenikaverin…

Albin Stenroosin muistojuoksu Vehmaalla 9.7.

Nyt on koettu tämän kesän hellejuoksu! Mitä tervanjuontia, huhhuh. Palataanpa siis viime lauantaihin, jolloin ohjelmassa oli Albin Stenroosin muistojuoksu Vehmaalla, pituutta 10,5 km. Albin Stenrooshan oli kestävyysjuoksija, joka voitti maratonin olympiakultaa Pariisissa vuonna 1924. Vehmaan Seuralan kentällä on paikkakunnan suuruuden muistoksi patsaskin. Hienoa, että tällaisia juoksuperinteitäkin edelleen ylläpidetään.

Uusimmassa Juoksija-lehdessä (05/2016) oli juttua kisoihin valmistautumisesta ja huipennuksesta, jolle on olemassa englanninkielinen termi 'tapering'. Sillä tarkoitetaan kisoja edeltävää keventävää jaksoa, jonka ansiosta keho saa levon ja palautumisen kautta suorituskyvystään parhaan mahdollisen lopputuloksen irti.

Maratonin jälkeen olen juossut kaksi lyhyttä kisaa, ensimmäisen juhannuksen aatonaattona ja toisen viime lauantaina. Puhuimme jo kisakauden alussa, että keskikesällä ei ole tarvetta kevennellä vaan juosta kisat suhtautumalla niihin kovina treeneinä.…

Harjoituksia porrastreeniin

Kesäaikaan salitreenit ovat jääneet kokonaan väliin, ja voimatreenit ovat siirtyneet Kuuvuoren portaille. Kyseessä on Turun yksi suosituimmista kesätreenipaikoista Kuuvuoren ja Nummen kaupunginosien rajalla. Kauttaaltaan puurakenteiset portaat on kunnostettu muutama vuosi sitten, ja niillä kelpaa tehdä kattavasti loikka- ja muita lihaskuntotreenejä.

Olemme käyneet porukalla kerran viikossa hakemassa voimaa pakaroihin ja takareisiin rapuilta, ja tulosta alkaa pikkuhiljaa syntyä. Moni muukin on huomannut portaat tehokkaana treenimuotona, sillä Kuuvuorella on usein ruuhkaa. Sekaan mahtuu hyvin, joten rohkeasti harjoittelemaan vain.

Moni treenaa juoksemalla raput alhaalta ylös saakka monta kertaa, mutta portaita voi käyttää hyödyksi paljon monipuolisemmassa ja tehokkaammassakin voimaharjoittelussa. Siksi kokoan lukijoille vinkiksi yleisimmin tekemämme harjoitukset, jotta muutkin voivat saada reitensä huutamaan ja pakarat hapoille.

Loikat ja askellukset ovat portailla niin raskaita, että …