sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Uusi uljas lenkki - ja lepo


Loistava 13 kilometrin siivu. 8 kilometrin kohdalla pienehköä hortoilua.

Eilen vuorossa oli viikon viimeinen veto eli pitkä lenkki. Suurin haasteeni oli pitää tasaisen rauhallinen tempo ja tarkkailla, ettei vauhti karkaisi vauhtikestävyysalueelle, jolla yleensä olen pidemmätkin lenkit virheellisesti juossut.

Peruskestävyysharjoittelu on kuitenkin pitkän matkan juoksua harjoitellessa kaiken a ja o, sillä se totuttaa liikuntaelimistön pitkäkestoiseen harjoitteluun ja kyky käyttää rasvoja energianlähteenä tehostuu. (Lisää kestävyyden käsitteistä täältä.) Peruskestävyyttä tarvitaan, jotta keho osaa säästää elimistön hiilihydraattivarastoja tasaisesti koko matkalle.

Nyt olin valmistautunut kahdeksan mailin eli 12,87 kilometrin treeniin paremmin kuin viime viikon pitkikseen. Kartasta olin suunnitellut reitin, jonka arvelin olevan kutakuinkin oikean mittainen. Reitti kulki siis Skanssin takaa Kaarningon pirstoutuneiden kasvihuoneiden ohitse, metsän läpi aina Uudenmaantielle, josta Piispanristin Prisman sivuitse Poikluomantielle, Pyhän Katariinan tietä aina Kataraistentielle, Haritun läpi Eteläkaareen ja sieltä taas Skanssin ohi samaa tietä kotiin. Kokonaismatkaksi tuli 13,11 kilometriä, joten aika hyvin silmämääräinen arviointi piti.

Lenkki 4/64: 13,11 km / 1:17:03 / 5:53 min/km.

Pystyin pitämään tavoitevauhdin eli nopeuden välillä 5:48 ja 6:00 min/km. 

Lenkin jälkeen oli odotettu lauantaisauna, jossa otin ääritiukat löylyt. Lämpötilojen vaihtelu yhdistettynä koko viikon juoksukilometreihin (34,2 km) teki tehtävänsä, ja kehoni rentoutui niin, että olisi tehnyt mieli maata koko loppuilta. Vastaavaa fyysistä väsymystä olen tuntenut viimeksi joskus silloin, kun olen viettänyt koko päivän laskettelurinteessä lumilautailemassa ja saunonut fyysisen rääkin päätteeksi. 

Oli pakko jättää elokuva kesken ja vetäytyä sänkyyn jo kello 23, ennenkuulumatonta. Unentuloa ei voinut paeta, se saavutti väistämättä. Täytynee kunnioittaa treeniohjelman sanelemia lepopäiviä ja antaa kropan palautua rauhassa, ei tästä muuten mitään tule. Huomenna on salipäivä, mutta seuraavat juoksutreenit ovat vasta keskiviikkona.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti